Mekling

Foreldre til barn under 16 år som er gift eller samboere (bruddmekling) må møte til mekling før man kan søke om separasjon, og for å få rett til utvidet barnetrygd fra NAV. Videre må foreldre som vurderer å ta saken inn for domstolen (mekling etter lov om barn og foreldre) først møte til mekling for å se om man kan finne løsninger.

Meklingen foregår på familiekontoret, og begge foreldre har plikt til å møte. Formålet med meklingen er at foreldrene skal komme fram til en avtale om foreldreansvar, samvær og hvor barna skal bo fast. Det anbefales at avtalen er skriftlig.

Ved Grenland familiekontor inviteres alle barn over 5 år med til første meklingssamtale. Les mer om barn i mekling.

Aktuelle tema i meklingssamtalen

  • Formelle ordninger for barn
  • Foreldreansvar
  • Fast bosted
  • Samværsordninger, ferier og høytider
  • Bør det lages noen overgangsordninger av hensyn til barna eller de voksne? Eventuell en tidsavgrenset /midlertidig avtale?

 

Hvordan samarbeide om barna i dagliglivet

  • Praktisering av samværsavtalen (henting/bringing)
  • Oppfølging av skole, barnehage og fritidsaktiviteter
  • Barnepass, og sykdom hos barn
  • Fødselsdager, konfirmasjon og andre spesielle dager
  • Hvordan kommunisere om barnet (fast tidspunkt? ringe, skrive eller møte)
  • Skal foreldrene gjøre noe i fellesskap med barna (skoleavslutninger, ferieturer, cuper ol)
  • Hvordan forholde seg til hverandre når man møtes
  • Forhold til besteforeldre/annen familie, hvordan skal kontakten være i fortsettelsen.

 

Endringer i samværsavtalen

  • Hvilke endringer vil være sannsynlige for dere?
  • For barnet – fra barnehage til skole, fra barn til ungdom, endrede fritidsaktiviteter
  • For foreldre – ny jobb, ekstra jobber, kurs, studier, sykdom
  • Hvordan gå fram når barna eller de voksne ønsker endring?

 

Hvordan forholde seg til barnas reaksjoner på bruddet?

  • Hva skal en si, hvordan og når informere barna om bruddet? (tips lenger ned på siden)
  • Hvilke reaksjoner forventer dere fra barna nå eller framover, og hvordan forholde seg til dette?
  • Hvordan har barna reagert til nå?
  • Spesielle hensyn?
  • Hvordan forholde seg til nye partnere?
  • Introduksjon av partnere til barnet
  • Nye partneres rolle i forhold til barna
  • Ansvarsfordeling
  • Foreldreansvar

 

Disse punktene avgjøres av den som har foreldreansvar. Hvis foreldrene har felles foreldreansvar, tas avgjørelser i fellesskap.

  • Personlige forhold
  • Vergemål
  • Medisinsk behandling
  • Utstedelse av pass
  • Valg av type skole
  • Samtykke til adopsjon
  • Navnevalg
  • Innmelding i trossamfunn
  • Samtykke til medisinsk inngrep
  • Flytting utenlands
  • Fast bosted

 

Disse punktene avgjøres av den forelderen som barnet bor sammen med. Hvis barnet har delt bosted, tas avgjørelser i fellesskap.

  • Barnehage
  • Flytting innenlands
  • Større avgjørelser og dagliglivet
  • Samvær
  • Disse punktene avgjøres av den som til enhver tid er sammen med barnet.
  • Mat og påkledning
  • Leggetider
  • Venner
  • Følge opp skole/lekser
  • Tilsyn og stell

 

Hvordan informere barn om samlivsbrudd?

  • Finn et klokt tidspunkt å si det: Det kan være lurt å informere barn i forbindelse med en helg slik at man har mulighet for å ivareta reaksjoner og være sammen etter man har fortalt om bruddet. Et klokt råd fra barn vi har møtt er: «Si det på en vanlig dag». Unngå høytider og merkedager så langt det er mulig.

 

  • Vær tilstede: Hvis det i det hele tatt er mulig, bør begge foreldrene være tilstede samtidig når barna skal få beskjed om hva som skal skje. Da oppnår man at begge foreldre vet nøyaktig hva som er sagt til barna og risikoen for gjensidig mistenksomhet om hva den andre har sagt blir mindre.

 

  • Legg en plan: Forbered dere sammen på barnas mulige spørsmål, og prøv så langt dere kan å bli enige om hva slags historie som skal fortelles om fortid, nåtid og fremtid.

 

  • Vær konkret: Gi barna tydelig beskjed om hva som skal skje. Forklar også om årsaken til bruddet: «Mamma og Pappa er ikke kjærester lenger, og da er det vanskelig for oss å bo sammen». Unngå å si at vi ikke er glade i hverandre etc. fordi barn kan begynne å lure på om man kan slutte å være glad i dem også.

 

  • Vær ærlig: Alt dere sier må være sant, men dere trenger ikke fortelle alt som er sant. Unngå detaljer som ikke angår barnet, detaljer som er konfliktstoff mellom dere voksne etc.

 

  • Fortell enkelt: Forklaringene må være enkle og tilpasset barnas alder. Ikke overveld barna med for mye informasjon. Antageligvis er det eneste de sitter igjen med likevel at «Mamma og Pappa skal skilles». Resten av det som blir sagt kommer lett til å drukne i denne følelsen.

 

  • Frita for skyld: Vær tydelig på at dette er noe som er mellom voksne og at barn ikke har skyld i foreldrenes samlivsbrudd. Barn kan heller ikke gjøre noe for å hindre at de skal skje eller gjøre ting godt igjen.

 

  • Søsken: Fortell det til søsken samlet, med mindre det er gode grunner for å snakke med dem hver for seg. Etter at informasjonen er gitt kan søsken ha ulikt behov for snakke mer med foreldre, f.eks kan de eldste ha behov for å snakke om ting som yngre søsken ikke trenger å høre på.

 

  • Gjenta: Barn har behov for gjentagelser. Informasjon og konsekvenser siver inn litt etter litt og det å holde «temaet varmt» åpner også for at barna kan komme med sine spørsmål etterhvert. La dem komme med spørsmål og gi svar, men ikke start noe forhør av barnet med hva de lurer på, tenker og føler til enhver tid.

 

  • Å vise følelser: Det er ikke farlig å vise barn at man har følelser, f.eks er det naturlig at også voksne er lei seg når man skal informere om et brudd. Vis barnet at du ivaretar deg selv, selv om du er lei deg. F.eks kan du benevne følelsen og si at den går over: «Nå er jeg lei meg, men det er helt greit å være lei seg, og om en stund går det over».

 

  • Respekter barnets behov: Barn kan gå fort lei av å snakke, kan ha behov for å være alene og tenke, eller har behov for å gjøre helt andre ting som å leke. Barn trenger å få lov til å regulere følelsene sine ved å ta pauser. Dette er barns måte å håndtere ting på. La dem få pause når de signaliserer at de trenger det samtidig som du følger opp etter en stund hvordan det går og hører om det har dukket opp spørsmål, tanker eller følelser.

 

  • Informer nettverket rundt barna: Orienter skole og barnehage umiddelbart slik at de kan forstå og ivareta eventuelle reaksjoner hos barna.

 

Lenker

Barnegruppe på Grenland Familievernkontor: Barnegruppe

Mekling på familievernkontoret: https://www.youtube.com/watch?v=kv0xSb0bLuE

Informasjonsfilm for barn – Hva skjer i domstolen i foreldretvistsaker?: https://www.youtube.com/watch?v=JdVhyEwt818